Over leren leren
Naar school gaan doen leerlingen in de eerste plaats om iets bij te leren. Ze krijgen heel wat leerstof te verwerken en we kunnen begrijpen dat ze soms door het bos de bomen niet meer zien. Wat hulp krijgen hierbij is dan ook welkom.
Voor alle leerlingen uit de eerste graad is er een aanbod leren leren. We geven onder andere tips mee over hoe leerlingen de leerstof beter kunnen verwerken. De nadruk ligt op het ontwikkelen van vaardigheden, zoals het maken van een studieplanning, het onderscheid leren maken tussen hoofd- en bijzaken, leren samenvatten enz. Daarnaast streven we naar het ontwikkelen van een correcte leerhouding.
Voor onze eerstejaars was er begin september reeds een projectvoormiddag in het teken van leren leren. Onze leerbegeleidsters werkten samen met de leerlingen aan studieplanning en studie-organisatie, en gaven de leerlingen tips over het gebruik van hun locker. In de loop van de maand oktober volgt nog een les waarin een stappenplan voor een goede studiemethode aangereikt wordt.
In het tweede jaar zijn er verspreid over het schooljaar drie lessen leren leren. De focus in deze sessies ligt vooral op het samenvatten, schematiseren en synthetiseren van de leerstof. Hierbij hanteren de leerlingen een eigen evaluatiefiche, zodat ze uit hun fouten kunnen leren en die indien nodig kunnen bijsturen. Ook hun persoonlijke motivatie komt aan bod.
Ook leerlingen uit andere leerjaren die de leervaardigheden nog niet voldoende beheersen, kunnen een beroep doen op leerbegeleiding.
Leerbegeleidsters
De leerlingen van de eerste graad worden begeleid door mw. Katrijn Mestdagh. Afhankelijk van de noden wordt er individueel of in groep afgesproken.
Ook in de tweede en derde graad doen we aan leerbegeleiding: mw. Joke Goemaere geeft individuele begeleiding aan de leerlingen van de tweede graad. In de derde graad volgt mw. Inge Almey de leerlingen op.
We wijzen er nog even op dat leerbegeleiding niet gelijk staat met vakgebonden bijles. Wel zetten we leerlingen op weg om het anders en beter te doen. Leerlingen mogen van de leerbegeleiding dus geen systematische en intensieve begeleiding op alle studievlakken verwachten.
In de eerste plaats willen we dat leerlingen leren om hun leerproces in eigen handen te nemen. De sessies leren leren helpen hen hierbij door concrete (niet vakgebonden) studieproblemen gericht aan te pakken, zoals samen een planning opmaken en evalueren en leren samenvatten.
Wanneer we leerbegeleiding opstarten, dan verwachten we dat de leerling steeds aanwezig is op de afgesproken momenten en bereid is om mee te werken.