Internationaal engagement

De Bron Tielt is ontstaan uit de fusie van het Heilige Familie-Instituut en het Sint-Jozefscollege, twee pionierscholen bij het opstarten van de Europese dimensie in het onderwijs. Sinds 1991 waren beide scholen ononderbroken betrokken in een lange reeks projecten, die tot samenwerking leidden met partnerscholen in zowat alle EU-landen. Na de fusie werden de EU-initiatieven voortgezet.

Jaarlijks nemen leerlingen deel aan verschillende internationale projecten, waaronder Erasmus+, European Youth Parliament, Buurklassen en Model United Nations. Elk schooljaar lopen er ook verschillende eTwinningprojecten.

Schooljaar 2021-2022

In het vijfde jaar staan uitwisselingsprojecten op stapel met partnerscholen uit Spanje, Oostenrijk, Finland en Polen. In het schooljaar 2021-2022 verwelkomen we onze partners uit Finland en Polen in De Bron, onze leerlingen brengen dit schooljaar ook hun tegenbezoek aan deze landen.

Het project heet 'Behind the walls' en focust op 'cultural heritage' (cultureel erfgoed) met als centrale vraag of dit erfgoed een last of lust is. De uitwisselingen verlopen niet enkel fysiek; ook digitaal (via eTwinning) werken de leerlingen samen aan hun project.

Het doel van de uitwisselingen met Finland en Polen bestaat erin pedagogisch materiaal aan te leveren voor gebruik bij partnerorganisatie Atlantik Wall in Raversijde (Oostende).

Verder lopen ook de volgende (digitale) eTwinningsamenwerkingen:

  • Climate Avengers (klas 1A05)
    • Partners: Collège Saint Hilaire (Grasse, Frankrijk), Zespół Szkół Muzycznych 1 (Rzeszów, Polen), Cihangir Ortaokulu (Avcilar, Turkije)
    • Vakken: natuurwetenschappen, mens & samenleving
    • Centraal in dit project staat het herkennen van nepnieuws en desinformatie op het internet, in hoofdzaak wat betreft de klimaatproblematiek. Leerlingen worden strategieën aangeleerd om kritischer te worden. Tegelijk wordt de kennis over de klimaatproblematiek uitgebreid. Aan het eind van dit project zullen de leerlingen samen met hun buitenlandse partners een eBook met podcasts, video’s en teksten over desinformatie over de klimaatverandering hebben samengesteld.
  • Smart schools make good friends (2KTG en KTL)
    • Partners: CSW Van de Perre (Middelburg, Nederland)
    • Vakken: Frans, godsdienst, geschiedenis en aardrijkskunde
    • Vanuit verschillende invalshoeken behandelen leerlingen het begrip ‘identiteit’. Met als doel een virtuele ‘smart-school’ te ontwerpen die energiezuinig, duurzaam en inclusief is, dus ongeacht geloof, geaardheid, herkomst, staan de leerlingen stil bij hun eigen identiteit, die van een school en stad, en de historische ontwikkelingen op het vlak van identiteit. Op donderdag 10 maart is er een online-live evenement. In gemengde groepen zullen onze leerlingen en de Nederlanders een hele voormiddag samen overleggen. Er wordt nog bekeken in hoeverre onze leerlingen in mei hun Nederlandse partners kunnen ontmoeten.
    • Volg het project via https://twinspace.etwinning.net/218011/home
  • Feesten/Fêtes (2MTWc)
    • Partners: Institut Notre Dame (Aarlen, België)
    • Vakken: geïntegreerde talen
    • Leerlingen vergelijken hoe op de verschillende plaatsen bepaalde feesten gevierd worden in de loop van het jaar (bv. Kerstmis, carnaval …). Gedurende het jaar werken de leerlingen op verschillende tijdstippen live-online samen.
  • Changing for climate changes (3NWE)
    • Partners: Liceo Linguistico Statale “I.Alpi” (Cesena, Italië), ITET Rapisardi-Da Vinci (Caltanissetta, Sicilië) en Zespół Szkół 1 (Szczytno, Polen)
    • Vakken: STEM
    • Het doel van dit project is leerlingen bewuster maken van de impact die klimaatveranderingen op onze wereld hebben. Voor dit project ontving onze school eerder dit schooljaar de award ‘School of Excellence’. Via experimenten ontdekken leerlingen de wetenschap achter klimaatproblemen. Hun bevindingen gieten ze in een eBook. Ze bedenken ook een gebruiksvoorwerp dat ze zullen maken uit wegwerpmateriaal (circulaire economie).
  • Painting the world with mathe-magical brushes (5LWE/MWE)
    • Partners: Liceo Linguistico Statale “I.Alpi” (Cesena, Italië) en Средно училище с езиково обучение А.С.Пушкин (Varna, Bulgarije)
    • Vakken: wiskunde
    • In dit project zijn leerlingen creatief met wiskunde. Per internationaal groepje reproduceren ze een kunstwerk uit een van de landen. Dit gebeurt met wiskundige vergelijkingen door gebruik te maken van de grafische rekenapp Desmos. De werken worden verzameld in een eBook en zullen te zien zijn in een virtuele tentoonstelling.
    • Volg het project via https://twinspace.etwinning.net/201129
  • Behind the wallls. Cultural heritage: treasure or burden? (selectie vijfdejaars)
    • Partners: BG/BRG (Lienz, Oostenrijk), Liceum Krola Jana III Sobieskiego (Krakau, Polen), Karleby Svenska Gymnasium (Kokkola, Finland), IES García Márquez (Madrid, Spanje)
    • De samenwerkingsruimte op eTwinning is bedoeld om leerlingen voor de effectieve fysieke uitwisseling al even digitaal te laten kennismaken met elkaar en het thema van het project. Na de uitwisselingsweken geven leerlingen feedback over het project in deze ‘twinspace’.
    • Volg het project via https://twinspace.etwinning.net/211768
  • Conexión-E (zesdes project Spaans)
    • Partners: Gymnázium Ľudovíta Štúra (Zvolen, Slovakije)
    • Project voor leerlingen die beginnen met het leren van Spaans. De leerlingen stellen zichzelf voor, interviewen hun buitenlandse partners, maken woordenschatoefeningen voor elkaar, laten de ander binnenkijken in hun huis en gaan virtueel op stap in elkaars stad. Hiervoor gebruiken ze IT-tools zoals Flipgrid, Canva, Kahoot, Quizlet, LearningApps …
  • Smartphones for smartphysics (6LWE/MWE/WEW8)
    • Partners: Liceo Linguistico Statale “I.Alpi” (Cesena, Italië)
    • Vakken: fysica
    • Onze leerlingen bedachten samen met hun Italiaanse partners een experiment over (hoek)snelheid en versnelling. Dit gebeurde tijdens een online overlegmoment dat ze zelf organiseerden. Voor het experiment maakten ze gebruik van de app Phyphox. Van de resultaten wordt per internationaal team een Adobe webpagina gemaakt.
    • Volg het project via https://twinspace.etwinning.net/201134
  • Once more back 2 the future of physics (6WEW6)
    • Partners: Liceo Statale “G.Ricci Curbastro” (Lugo, Italië)
    • Vakken: Engels en fysica
    • De leerlingen bespreken een item uit de moderne fysica (nanotechnologie, fotonica, zwarte gaten …). Van hun “report” creëren ze een wetenschappelijke poster om een gezamenlijk eBook te maken. Om af te sluiten komt er een quiz (tijdens een gezamenlijk digitaal live-moment) over alle onderwerpen. Als inleiding en om elkaar te leren kennen waren er twee activiteiten voor de lessen Engels. De leerlingen hebben elkaar in een online-livemoment geïnterviewd. Ze stelden ook hun school, stad, bekende plaatsen, tradities … aan mekaar voor.
    • Volg het project via https://twinspace.etwinning.net/195408

 

Schooljaar 2020-2021

De traditionale uitwisselingsprojecten staan omwille van de coronamaatregelen on hold. We doen er wel alles aan om het komende schooljaar, 2021-2022 dus, weer uitwisselingsprojecten te kunnen organiseren in het tweede en het vijfde jaar.

We trekken dit jaar dus volop de kaart van eTwinning. Via dit digitale platform kunnen onze leerlingen vlot rond allerhande projecten samenwerken met leeftijdsgenoten uit onze partnerscholen in Zweden, Nederland, Griekenland, Polen, Slovakije, Italië en Finland.

Dit schooljaar lopen er zeven projecten in verschillende leerjaren en voor verschillende vakken. We mogen ons dus terecht een eTwinningschool noemen.

  • Jouw Stad, Mijn Stad: in dit project werken de leerlingen van 2KTG samen met leerlingen uit CSW Van de Perre uit Middelburg (Nederland). 
  • Light and Color. Reflection from Belgium to Sweden: de leerllingen van 3WET werken samen met leeftijdsgenoten uit partnerschool Hagalidskolan uit Staffanstorp (Zweden).
  • Every Scientist Speaks Greek: 4GRI en 4GRL gaan samen met leerlingen uit het Lycée franco-hellenique Eugène Delacroix uit Athene (Griekenland) op zoek naar de oud-Griekse herkomst van wetenschappelijke terminologie.
  • Memory Matters: dit is een project taal waarin leerlingen van 5GRL, 5GW, 5LMT, 5LWI en 5MWI samen met partners uit Krakow (Polen), Chieri (Italië) en Senica (Slovakije) op zoek gaan naar lokaal erfgoed en de rijke variëteit in soorten erfgoed. Ze stellen dit aan mekaar voor en beslissen gezamenlijk welk erfgoed bewaard dient te worden als 'Collective European Memory'.
  • Start-Up Challenge! 2.0: in dit project economie starten onze leerlingen van 5EMT en 5EWI een virtueel bedrijf op met leerlingen uit IISS F. Meneghini uit Edolo (Italië).
  • ¡Cuéntame más!: de vijfdejaars die het project Spaans volgen, leren de taal samen met leeftijdsgenoten uit het Helsingin medialukio uit Helsinki (Finland). De leerlingen spreken op geregelde tijdstippen met elkaar in het Spaans - een schitterende manier om de motivatie en de leerwinst te verhogen!
  • Back to the Future of Physics: 6WEW6 en 6WEW8 werken samen met leerlingen uit het Liceo Statale G. Ricci Curbastro uit Lugo (Italië) een item uit de moderne fysica uit: nanotechnologie, fotonica, zwarte gaten ... alles wordt onderzocht en besproken.

 

Schooljaar 2019-2020

We dragen onze Europese traditie hoog in het vaandel en bieden onze leerlingen ook dit schooljaar via verschillende projecten de kans om hun Europese grenzen te verleggen.

  • Er lopen dit jaar acht eTwinningprojecten waarbij leerlingen een schooljaar lang digitaal samenwerken met partners uit verschillende Europese landen.
  • Voor de leerlingen van 2GRLa-b is er een Buurklassenproject met als titel ‘Allemaal samen de boom in’. Met de focus op mens en natuur werken onze leerlingen digitaal samen met hun Nederlandse leeftijdsgenoten uit onze partnerschool in Oldenzaal. Er staat ook een fysieke uitwisseling op het programma.
  • Vijfdejaars kunnen deelnemen aan het European Youth Parliament of onder de noemer Erasmus+ echt op uitwisseling trekken met “cultural heritage” als thema.

 

Schooljaar 2018-2019

We dragen onze Europese traditie hoog in het vaandel en slaan ook dit schooljaar bruggen naar Europa. We bieden onze leerlingen via verschillende projecten de kans om hun Europese grenzen te verleggen:

  • Voor de leerlingen van 1MODf is er een Buurklassenproject onder de titel 'Ontdek de ander, begin bij jezelf'. Onze leerlingen wisselen uit met leeftijdsgenoten van het Nederlandse Thijcollege (Oldenzaal).
  • De leerlingen van 2MOD werken met leerlingen van het Thijcollege uit Oldenzaal via een eTwinning digitaal samen voor een project met de naam 'Wiskunde in schilderijen van Escher'.
  • Voor de leerlingen van 3WET is er een eTwinningproject over krachtoverbrenging samen met leerlingen van de Hagalidskolan uit Staffanstorp in Zweden.
  • Ook dit jaar staat een Erasmus+-uitwisselingsproject op het programma voor leerlingen van het vijfde jaar, net als een deelname aan het European Youth Parliament, het grootste Europese debatorgaan voor jongeren van de Europese Unie.
  • Leerlingen van 6WEW6b/WEW8 werken rond veiligheid in auto's, een eTwinningproject met leerlingen van onze partnerschool in Cesena, Italië.
  • Bovendien kunnen enkele zesdejaars ook deelnemen aan Model United Nations in Bilbao. MUN simuleert de debatten van de Verenigde Naties. 
  • Met hun filmpje 'Equality', dat ze zelf maakten, wisten onze leerlingen van 6HWE zich te selecteren voor Euroscola op vrijdag 18 januari 2019 in het Europees Parlement in Straatsburg! Samen met 500 andere 17- tot 18-jarigen zullen onze 30 leerlingen van 6HWEa en 6HWEb een hele dag in internationaal gemengde ‘committees’ werken aan resoluties die in een slotzitting in het plenum besproken zullen worden in het Engels

 

Schooljaar 2017-2018

Ook dit jaar trekt De Bron voluit de Europese kaart. We bieden onze leerlingen verschillende projecten aan waarmee ze hun Europese grenzen kunnen verleggen.

  • De leerlingen van 1LATd werken in het kader van Buurklassen een heel schooljaar lang samen met leerlingen van het Thijcollege in Oldenzaal. In het tweede trimester komen de Nederlanders op bezoek in De Bron. Onze leerlingen vertoeven van 17 tot 19 april in Oldenzaal, waar ze in gastgezinnen zullen verblijven.
  • Naast dit Buurklassenproject lopen er eTwinningprojecten die leerlingen toelaten om vanop afstand samen te werken met leeftijdsgenoten uit Europese landen. De leerlingen van 6WEW6 en 6WEW8 werken samen met leeftijdsgenoten uit Italië en Portugal aan een project met als titel “The Science of Interstellar: learning the modern science with a movie”. Ze doen onderzoek naar drones, zwarte gaten en reizen door de tijd. het project is te volgen via deze link: https://twinspace.etwinning.net/42043. Het project waarrond de leerlingen van 3WET samenwerken met hun partners uit Italië heet “Mars, here we come”. In dit project staat gewichtloosheid centraal. Meer info via https://twinspace.etwinning.net/45472. In "Let's go for a ride, the physics of rollercoasters" analyseren de leerlingen van 6LWE/MWE met leerlingen uit Italië de werking van pretparkattracties. In mei bezoeken onze leerlingen het bedrijf Vulkoprin.
  • Toon Rebry (6HWE) verbleef tot 11 november in Lyon. Zijn uitwisselingspartner, Léa Pater, komt in januari en februari naar ons land. Op dezelfde manier is de Madrileense Celia Sanchez Staelenhoef bij ons te gast. Haar uitwisselingspartner, Jolien Maes (6MWE), verblijft begin 2018 bij haar in Madrid.
  • Van 18 tot en met 24 november nemen 29 vijfdejaars deel aan een Erasmus+uitwisselingsproject in Lyon. De Fransen brengen een bezoek aan onze school in februari.
  • Tien zesdejaars en twee begeleidende leerkrachten trekken van 25 tot 28 januari 2018 naar Bilbao om deel te nemen aan Model United Nations in Bilbao.
  • Enkele derdegraadsleerlingen worden afgevaardigd naar het Europese Jongerenparlement waar ze met leeftijdsgenoten discussiëren over Europese thema’s.

Collega’s Tine Moeyaert en Els Merveillie volgen kort voor de paasvakantie in Lissabon een internationale cursus ‘Diversity in education’. Collega Joke Vangheluwe steekt in de week van 1 mei in Lissabon haar licht op over ‘Non-Formal Learning’.